Tanie linie lotnicze Azji

Ktoś, kto przylatuje do Europy i nie wie o istnieniu Ryanaira i Wizzair, podróżując samolotem wyda majątek na zwiedzanie naszego kontynentu. Podobnie jest z tymi, którzy odwiedzają Azję. Niestety, według moich doświadczeń, pośrednicy sprzedaży biletów lotniczych i duże wyszukiwarki lotów nie uwzględniają czasami niektórych linii lotniczych. Nie wiem jak to jest możliwe z punktu widzenia techniki, być może odgrywa tu rolę czynnik ekonomiczny.

W swoim subiektywnym „rankingu” wspomnę, o tych liniach, z których korzystałem, planowałem lub planuje korzystać (2014-2017 rok). Nie do końca interesują mnie podróże z bagażem rejestrowanym albo standard obsługi. Samoloty uwielbiam, ale są one dla mnie przede wszystkim środkiem lokomocji z punktu A do B, a najważniejsza jest cena.

Tanie linie lotnicze Ameryki Północnej

Podróżuj według HUBu

Pojęcie hub przybliżyłem na samym dole. A teraz po ludzku. Wyobraź sobie, że mieszkasz w Modlinie, a tuż za płotem znajduje się lotnisko albo w Rygge albo w Charleroi. Tak, to miejsca przesiadkowe dla naszych europejskich low-costów. Otwierają bramę do wielu miejsc w Europie. Takie Huby zaznaczyłem na mapce poniżej. Większość lotów z Europy, które kupujemy w promocjach odbywa się do Bangkoku. Są tam dwa lotniska. Zapewne przylecisz na BKK, ale to najczęściej z DMK odlatuje tania linia.

Podsumowując, nie tylko linie lotnicze dzielą się na budżetowe i drogi, ale też lotniska.

Mapa prezentuje najważniejsze huby tanich linii lotniczych w Azji. Szare obszary na mapie to Państwa, w których nie istnieją budżetowe, krajowe połączenia lotnicze.

Przy rekonesansie, na stronach internetowych przewoźników, poza cenami najbardziej interesuje nas zakładka „Destinations”, „Where we fly” albo „Route Map”, w ten sposób dowiemy się jaki jest zasięg wybranej linii.

Wyszukiwarki

Kiedy już wiemy gdzie i za ile chcemy lecieć, wpisujemy nazwy naszych lotnisk (kody IATA) do wyszukiwarek (Skyscanner, Google Search) i upewniamy się, czy wyszukiwarka w ogóle indeksuje naszą linię lotniczą. Jeśli tak – przeszukujemy cały rok, wybierając najmniejszą cenę, będziemy do niej porównywać te aktualne. Jeśli nie, jesteśmy zmuszeni do najczęściej żmudnej pracy przeszukiwania kalendarza strony internetowej naszej linii lotniczej.

Zobacz też: Wyszukiwarki tanich lotów.

Kiedy kupić bilety

To pytanie za sto punktów, najczęściej kilka miesięcy przed odlotem, jednak w odróżnieniu od linii europejskich, azjatyckie nie podnoszą tak dramatycznie cen tuż przed odlotem.

Linia po linii

Azja południowa i wschodnia

AirAsia – bezwarunkowy dyktator jeśli chodzi o rynek low-costów w Azji. Znajdziecie go pod wieloma nazwami (Zest, X, Thai) – to takie wydzielone firmy w jednej, pewnie po to by lepiej zarządzać w poszczególnych krajach. Nie jest to ważne, bilety kupuje się na jednej stronie, a loty są dopasowane względem siostrzanych projektów. Zasięg ogromny – od Hiszpanii do Nowej Zelandii. Główne węzły to DMK i KUL. Paradoksalnie nie zawsze oferuje najtańsze połączenie, ale zawsze traktuję ją jako drogowskaz. Kupno biletów na stronie internetowej bezproblemowe i przejrzyste. Skyscanner uwzględnia trasy i ceny tej linii.

Airasia
Mapa obrazująca zasięg AirAsia, od JED po AKL.

Cebu Pacific – to kolejny gigant obok AirAsia. Hubem jest Manila. Ceny jedne z najniższych, jeśli upatrzy się promocję. Warto wspomnieć, że niektórzy lecieli tą linią na trasie Dubaj-Manila lub Manila-Sydney za nie wiele ponad 100 zł w jedną stronę. Osobiście w maju tego roku będę leciał za około 250 zł na trasie MNL-SYD (blisko 6300 km). Jednym z najnowszych i najbardziej egzotycznych kierunków jest wyspa Guam. To jeden z niewielu budżetowych przewoźników, który tam dolatuje. W Bangkoku samoloty odlatują z lotniska BKK. Kupno biletów na stronie internetowej bezproblemowe i przejrzyste. Cebu Pacific sprzedaje loty na swojej stronie właściwie trzech linii: Cebu Pacific Air, Cebgo (krajowe) i Tigerair Singapore. Skyscanner uwzględnia trasy i ceny tej linii, natomiast w Google Flight search zostaniecie tyko powiadomieni, że nie posiadają ich ceny i trzeba odwiedzić stronę przewoźnika.

cebu
Najbliżej Europy – oprócz Dubaju, Katar i Kuwejt.

Jetstar – zamyka trójkę gigantów, jeśli tylko uda Wam się dolecieć do Azji, bez problemu, z tą linią najtaniej znajdziecie się na przykład w… Honolulu. Jetstar to interkontynentalny, low-costwy pomost między Azją, Australią, a Ameryką Północną. Skyscanner lub Google Flights nie ma problemów z śledzeniem taryf. W Bangkoku samoloty odlatują z lotniska BKK. Kalendarz cen na stronie przewoźnika jest zrobiony na złość użytkownikowi – widok miesiąca to widok kilku dni miesiąca, żeby przejrzeć cały rok, trzeba na stronie spędzić ponad godzinę. W nagrodę otrzymamy „Price Watch”, alert e-mailowy na wypadek spadku lub wzrostu ceny, działa, sprawdzałem.

Nok Air – bardzo konkurencyjna linia dla AirAsia w Tajlandii i krajach ościennych, najtańszy sposób, by znaleźć się w Birmie. Hub to lotnisko DMK. Na stronie i w aplikacji Noka znajdziemy przejrzyste kalendarze cen biletów na wybraną przez nas trasę. Ceny w promocjach nawet na loty międzynarodowe bywają niskie, po 90 zł OW (np. DMK-RGN, 01.2016 r.). Okresowo Skyscanner nie wyłapuje oferty tej linii lotniczej.

Japonia

Peach – moje najnowsze odkrycie, tanie linie Japonii. Ceny czasami dziesięciokrotnie niższe niż tradycyjnych linii, bardzo konkurencyjne z JetStar. Hub przesiadkowy to Kansai (KIX), lotnisko nieopodal Osaki. Skyscanner uwzględnia trasy i ceny tej linii.

Vanilla Air – low-costowa wersja All Nippon Airways. Głównym węzłem jest Tokio Narita (NRT). Skyscanner uwzględnia trasy i ceny tej linii.

Vanilla Air na lotnisku Narita w Japonii

Tajwan

V-Air – tajwańska linia lotnicza łącząca swoimi lotami międzynarodowymi między innymi Tajlandię z Japonią. Węzłem przesiadkowm jest Tajpej (TPE). Relację z podróży możecie przeczytać na tym blogu.

Scoot – założone przez Singapore Airlines w 2011 roku. W listopadzie 2011 podjęto decyzję o nazwie Scoot. Obsługuje trasy średniego i dalekiego zasięgu z Singapuru do Australii, Chin oraz Tajlandii. Współpracuje z Nok Air, Tigerair, Virgin Australia i Singapure Airlines oczywiście. Hubem, podobnie jak w przypadku Jetstara, jest Singapur (SIN). Zasięg od Indii po wschodnie wybrzeże Australii.

Tigerair – budżetowa linia z siedzibą w Singapurze (SIN), raz próbowałem kupić przez ich stronę bilet, ilość opłat dodatkowych jakie rosną z kolejnym kliknięciem nie jest fair. Trzeba uważać!

Korea Południowa

Jeju Air – południowokoreańska linia lotnicza z głównym hubem w Seulu (ICN). Dolatuje m.in. do wyspy Guam.

Jin Air – południowokoreańska linia lotnicza, budżetowa wersja Korean Air. Główne lotniska to ICN i GMP.

Jin Air
Samolot Jin Air na lotnisku w Honolulu

Citilink – low-costowa wersja Guarda Indonesia z węzłami w Bandara Juanda (SUB) i w okolicach miasta Batam (BTH). Strona działa tragicznie w wersji angielskiej, nie znalazłem na niej mapy destynacji, ale można posiłkować się angielską Wikipedią.

Lion Air – indonezyjska linia lotnicza, z głównym hubie przesiadkowym w Dżakarcie (CGK). Nigdy z niej nie korzystałem, więc jestem ciekaw waszych komentarzy. To chyba całkiem dobra linia by dostać się do Nowej Gwinei. Współpracuje m.in. z Batik Air i Sriwijaya Air. Skyscanner uwzględnia trasy i ceny tej linii. Jak podaje Wikipedia Lion ma 49% udziałów w…
Malindo Air – malezyjska linia lotnicza z węzłem w KUL – od Bombaju, po Perth. Bliźniaczka Lion Air z innego kraju. Niestety na stronach internetowych booking nie jest połączony. Skyscanner uwzględnia trasy i ceny tej linii.

HK Express – to hongkońska linia, z głównym węzłem lotniczym w tym mieście (HKG). Kalendarz do przeglądania cen na stronie bardzo wygodny, ale niestety nie podaje ostatecznej ceny.

Wietnam

VietJet Air – rzeczywiście tania linia lotnicza na terenie Wietnamu, loty międzynarodowe są droższe, ale nadal konkurencyjne z AirAsia. Główne huby to: SGN, HAN i DAD. Podczas kupowania biletu – stara historia z rosnącymi cenami wraz z naliczaniem opłat dodatkowych. W Bangkoku samoloty odlatują z lotniska BKK. Połączenia tej linii wyłapywane są przez Skyscanner.

Indie

GoAir -indyjska, krajowa linia lotnicza z węzłami w BOM i DEL.

IndiGo – indyjska, międzynarodowa linia lotnicza mająca połączenie z Dubajem, jej hub mieści się w DEL.

SpiceJet – indysjka, międzynarodowa linia lotnicza, najtańsze połączenie z Dubajem jakie oferuje wg Skyscanner to około 230 zł OW (DXB-COK, 01.2016 r.). Połączenia tej linii wyłapywane są przez Skyscanner.

Rosja

Pobeda – low cost głównych rosyjskich linii lotniczych Aerofłot. Bilet między Moskwą, a Sankt Petersburgiem kosztuje już około 100 zł. Co istotne, Pobeda lata z dobrze nam znanych lotnisk m. in. w Bergamo (BGY), Kolonii (CGN), Bratysławy (BTS), Memmingen (FMM). Głównym węzłem jest Moskwa Wnukowo.

S7 – nie jest to linia lotnicza, która określa się jako tania, jednak jest rzeczywiście tańsza niż jej konkurent Aerofłot. Siedzibą linii jest Nowosybirsku (OVB). Są pełnoprawnym członkiem aliansu lotniczego Oneworld. Do zielonego samolotu S7 możemy wsiąść już z Berlina (TXL) lub z czeskiej Pragi (PRG). A stamtąd dolecieć na Kamczatkę.

Jak się dostać do do Azji tanimi liniami z Europy?

 

Bangkok (BKK) – Norwegianem z Oslo (OSL!) za około 560 zł tam (minimalna cena, 01.2016 r.). Cena nie obejmuje oczywiście wyżywienia i napojów na pokładzie. Nie opłaca się dolatywać do RYG lub TRP, korzystniejszy jest bilet do OSL z KRK lub WAW za ok. 120-200 zł.

Dubaj (DWC!) – liniami Wizzair z Budapesztu i Bukaresztu za ok. 260 zł tam (minimalna cena, 10.2015 r.). Z Dubaju najtaniej dolecimy oczywiście do Indii…

Izrael/Jordania, Ovda (VDA) – Ryanairem za ok. 100 zł (01.2016 r.)

Co ciekawe, w tym roku planowaliśmy lecieć do Bangkoku Norwegianem, w cenie jak w tym poście, ale przy promocji za 1500 zł Qatarem z wyżywieniem na pokładzie i Airbusem A380, nie zastanawialiśmy się ani przez chwilę.

Zasobnik

Hub – węzłowy port lotniczy (hub lotniczy) – port lotniczy, który spełnia rolę głównego portu przesiadkowego z ofertą przelotów w wielu relacjach i infrastrukturą dostosowaną do obsługi ruchu przesiadkowego (Wikipedia).

Kod lotniska IATA – trzyliterowy kod alfanumeryczny, służący do oznaczania portów lotniczych na całym świecie. Kody te nadawane są przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Oznaczenie kodu, zwłaszcza w przypadku tych największych nawiązuje najczęściej do nazwy pobliskiego miasta (BKK – główne lotnisko w Bangkoku) lub imienia lotniska (DMK – lotnisko w Bangkoku dla low-costów). (Wikipedia)

Dlaczego warto używać kodów? Minimalizuje to ryzyko kupienia, a co gorsze przylotu na niechciane lotnisko. Nie sugerujcie się miastem, które linia lotnicza podaje jako destynację. Zawsze sprawdźcie kod i położenie lotniska na mapie. Uniknięcie w ten sposób też problemów z przesiadkami.

Lotoholik – kilka cennych uwag na temat kupowania tanich biletów.

2 odpowiedzi do “Tanie linie lotnicze Azji”

    1. W kontekście połączeń low-costami? Z Indii warto spróbować Spicejet.
      Jeśli natomiast miałbym szukać taniego lotu standardowymi liniami z Europy, czekałbym na promocję na flipo.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *