SAS, recenzja lotu SK 996

Moja pierwsza przygoda z liniami SAS była jednocześnie ostatnią częścią podróży dookoła świata w listopadzie 2019 roku. Odbyłem wtedy długodystansowy rejs SK 996 z Pekinu do Kopenhagi.

SAS
Bilet SAS kupiony za mile i złotówki; PEK-CPH-WAW
linia lotniczaSAS (SK)
połączeniePEK-CPH
terminlistopad 2019
numerSK 996
czas rejsu9:2510
rodzajmiędzynarodowy, długodystansowy
klasa biletuekonomiczna (X)
cena104,77 PLN i 40K mil za podróż PEK-CPH-WAW11
samolotAirbus A330-343

Linia lotnicza

Douglas DC-3, SE-CFP
Towpilot [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], Wikimedia Commons
Douglas DC-3, SE-CFP, 1989 r.

SAS, czyli Scandinavian Airlines System to narodowy przewoźnik Danii, Szwecji i Norwegii. Linia lotnicza powstała ponad 70 lat temu. Głównym węzłem przesiadkowym jest Kopenhaga (CPH). SAS należy do Star Alliance, w serwisie skytrax oceniana jest tylko na 5/10. Taką samą ocenę ma na przykład PLL LOT.

SAS i LGBT

Skandynawskie linie lotnicze dobrze radzą sobie z promocją. Dziewięć lat temu, dwie Polki jako pierwsze na świecie wzięły ślub na pokładzie samolotu SAS ze Sztokholmu do Nowego Jorku 12. SAS urządziły w mediach społeczniowych konkurs dla par jednopłciowych, wygrani mieli przyjemność złożyć ślubowanie w chmurach.

Kilka lat później stworzono specjalną podstronę dla osób nieheteronormatywnych, gdzie gejowska załoga samolotu prezentowała przewodniki po wybranych miastach. Mniej więcej w tym samym czasie specjalną podstronę utworzył nasz narodowy przewoźnik, PLL LOT. Pomysł w Polsce został szybko zduszony.

Bilety i bagaż

Bilety zakupiłem na stronie Miles&More w złotówkach i milach. Rezerwację otrzymałem od PLL LOT. Wybrałem oczywiście najtańszy z możliwych biletów z Pekinu do Warszawy. Bilet był w taryfie SAS Go; nie miałem możliwości wyboru miejsca w kabinie ekonomicznej. Na rejs odprawiłem się przez Internet, co nie wydawało mi się wcześniej możliwe w Chinach.

SAS

Samolot

LN-RKO na płycie lotniska w Pekinie

Airbus A330 miał 16 lat jednak był odświeżony, więc czułem się jak w nowym samolocie. Kabina pasażerska obłożona była w 70-80%. Udało mi się zająć wolną „czwórkę”.

Pierwszy raz podróżowałem na długim dystansie z osobami niepełnosprawnymi. To miłe, że ich rodzice mają odwagę i siłę na tak dalekie podróże!

  Szerokość fotela (cm)Miejsce na nogi (cm)  
SAS Plus96,52 46,48 28 siedzeń o podwyższonym standardzie
Economy 78,74 – 81,28 43,94179 standardowych siedzeń
Dane wg Seatguru.com

Każdy pasażer, oprócz butelki wody, dostał koc i flizelinową (niestety) poduszkę.

Ekran rozrywki pokładowej działa bardzo płynnie. Więcej zobaczycie w materiale wideo poniżej.

Ponad 10 minut materiału wideo; rozrywka pokładowe, kabina ekonomiczna, fotele.

Cena za klasyczny gin z tonikiem to 10 dolarów amerykańskich, to zdecydowanie zbyt dużo!

Załoga i serwis

Załoga zachowywała się bardzo neutralnie. Strój całkiem ładny, kolorowa apaszka dodawała animuszu. Panom ze stroju pozostał krawat, poza tym biała koszula i spadnie.

Skandynawskie linii zaczęły od miłego akcentu. Każdy miał małą butelkę wody mineralnej naprzeciwko swojego siedzenia. Takie małe, tanie rzeczy, a potrafią zmienić postrzeganie całego rejsu.

SAS

Po godzinie rozdano posiłki. Wcześniej napoje (m.in. Coca-Cola, Sprite, wziąłem sok pomidorowy i piwo spod lady.

Obiad

Kolacja

SAS posiłek
Kolacja była dość skromna, ale orzeźwiająca. Zieleń dobrze robi po długim rejsie.

Lotnisko

Zarówno w Pekinie, jak i w Kopenhadze skorzystałem z powodzeniem z saloników dla Priority Pass. Wielkim wadą lotniska w Pekinie jest całkowity zakaz palenia papierosów.

SAS SK 996 – podsumownie

⭐⭐⭐⭐

Było przyjemnie, czysto, schludnie, bez zarzutu. Największym minusem był brak możliwości wyboru siedzenia przy odprawie i bardzo drogie drinki. Nie ukrywam, że zapewne na moją ocenę wpłynął fakt, że miałem cztery siedzenia dla siebie. Rejs oceniłem na 4 w skali szkolnej.

Dodaj komentarz