Moja pierwsza przygoda z liniami SAS była jednocześnie ostatnią częścią podróży dookoła świata w listopadzie 2019 roku. Odbyłem wtedy długodystansowy rejs SK 996 z Pekinu do Kopenhagi.

linia lotnicza | SAS (SK) |
połączenie | PEK-CPH |
termin | listopad 2019 |
numer | SK 996 |
czas rejsu | 9:251 |
rodzaj | międzynarodowy, długodystansowy |
klasa biletu | ekonomiczna (X) |
cena | 104,77 PLN i 40K mil za podróż PEK-CPH-WAW2 |
samolot | Airbus A330-343 |
Linia lotnicza

Douglas DC-3, SE-CFP, 1989 r.
SAS, czyli Scandinavian Airlines System to narodowy przewoźnik Danii, Szwecji i Norwegii. Linia lotnicza powstała ponad 70 lat temu. Głównym węzłem przesiadkowym jest Kopenhaga (CPH). SAS należy do Star Alliance, w serwisie skytrax oceniana jest tylko na 5/10. Taką samą ocenę ma na przykład PLL LOT.
SAS i LGBT
Skandynawskie linie lotnicze dobrze radzą sobie z promocją. Dziewięć lat temu, dwie Polki jako pierwsze na świecie wzięły ślub na pokładzie samolotu SAS ze Sztokholmu do Nowego Jorku 3. SAS urządziły w mediach społeczniowych konkurs dla par jednopłciowych, wygrani mieli przyjemność złożyć ślubowanie w chmurach.
Kilka lat później stworzono specjalną podstronę dla osób nieheteronormatywnych, gdzie gejowska załoga samolotu prezentowała przewodniki po wybranych miastach. Mniej więcej w tym samym czasie specjalną podstronę utworzył nasz narodowy przewoźnik, PLL LOT. Pomysł w Polsce został szybko zduszony.
Bilety i bagaż
Bilety zakupiłem na stronie Miles&More w złotówkach i milach. Rezerwację otrzymałem od PLL LOT. Wybrałem oczywiście najtańszy z możliwych biletów z Pekinu do Warszawy. Bilet był w taryfie SAS Go; nie miałem możliwości wyboru miejsca w kabinie ekonomicznej. Na rejs odprawiłem się przez Internet, co nie wydawało mi się wcześniej możliwe w Chinach.

Samolot

Airbus A330 miał 16 lat jednak był odświeżony, więc czułem się jak w nowym samolocie. Kabina pasażerska obłożona była w 70-80%. Udało mi się zająć wolną „czwórkę”.
Pierwszy raz podróżowałem na długim dystansie z osobami niepełnosprawnymi. To miłe, że ich rodzice mają odwagę i siłę na tak dalekie podróże!

Szerokość fotela (cm) | Miejsce na nogi (cm) | ||
---|---|---|---|
SAS Plus | 96,52 | 46,48 | 28 siedzeń o podwyższonym standardzie |
Economy | 78,74 – 81,28 | 43,94 | 179 standardowych siedzeń |
Każdy pasażer, oprócz butelki wody, dostał koc i flizelinową (niestety) poduszkę.
Ekran rozrywki pokładowej działa bardzo płynnie. Więcej zobaczycie w materiale wideo poniżej.
Cena za klasyczny gin z tonikiem to 10 dolarów amerykańskich, to zdecydowanie zbyt dużo!
Załoga i serwis
Załoga zachowywała się bardzo neutralnie. Strój całkiem ładny, kolorowa apaszka dodawała animuszu. Panom ze stroju pozostał krawat, poza tym biała koszula i spadnie.
Skandynawskie linii zaczęły od miłego akcentu. Każdy miał małą butelkę wody mineralnej naprzeciwko swojego siedzenia. Takie małe, tanie rzeczy, a potrafią zmienić postrzeganie całego rejsu.

Po godzinie rozdano posiłki. Wcześniej napoje (m.in. Coca-Cola, Sprite, wziąłem sok pomidorowy i piwo spod lady.
Obiad
Kolacja

Lotnisko
Zarówno w Pekinie, jak i w Kopenhadze skorzystałem z powodzeniem z saloników dla Priority Pass. Wielkim wadą lotniska w Pekinie jest całkowity zakaz palenia papierosów.
SAS SK 996 – podsumownie
Było przyjemnie, czysto, schludnie, bez zarzutu. Największym minusem był brak możliwości wyboru siedzenia przy odprawie i bardzo drogie drinki. Nie ukrywam, że zapewne na moją ocenę wpłynął fakt, że miałem cztery siedzenia dla siebie. Rejs oceniłem na 4 w skali szkolnej.